MATERI MENDONGENG CERITA ANAK DALAM BAHASA JAWA
Disusun untuk Memenuhi Tugas Mata Kuliah Bahasa Daerah
Dosen Pengampu: Subandi, M.Pd
Disusun oleh: Kelompok II
Charis
Adi Hilmawan (2013-33-071)
Ferdina
Dwi Lestari (2013-33-081)
Nisa
Adi Komala (2013-33-083)
Umi
Rifaatul Mahmudah (2013-33-087)
Ganda
Noor Abdilah (2013-33-077)
Kelas B
Semester IV
PROGRAM STUDI PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
FAKULTAS
KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS
MURIA KUDUS
2014
A.
Dongeng
Budhaya Jawa iku ora mung sugih pitutur, nanging uga
sugih dongeng. Dongeng
yaiku crita kang ora ana nyatane (khayalan) lan lumrahe kanggo ndhidhik
bocah-bocah cilik, crita kang wis ana wiwit jaman kuna lan dituturake
turun-tumurun tanpo ngertos sing ngarang asal-mulane.
Ciri-ciri dongeng yaiku:
1.
Migunakake
alur kang sederhana.
2.
Ceritane
singkat lan mlakune cepet.
3.
Karaktere
tokoh ora dirincikno jelas.
4.
Sifate
anonim (ora ono pengarange).
B.
Jenis-jenis Dongeng
Miturut jenise dongeng
kaperang dadi 4, yaiku :
1.
Fabel / Dongeng Kewan yaiku crita kang
paragane kewan kang nduweni tatacarane kaya manungsa.
Tuladha
: Meri Kang Gawe Cilaka, Kancil Karo Si Gembong, lsp.
2.
Mite / Mitos yaiku crita kang isine bab
kapercayaan marang alam ghaib.
Tuladha
: Nyai Roro Kidul, lsp.
3.
Legenda yaiku crita rakyat saemper mite,
nanging kang dicritakake manungsa kang nduweni kaluwihan, lan umume gegayutan
karo dumadine panggonan.
Tuladha
: Legenda Kutha Banyuwangi, Legenda Kutha Surabaya, Legenda Tangkuban Prahu,
lsp.
4.
Sage yaiku crita rakyat kang nyitakake
kepahlawaning manungso kang ngemu unsur-unsur sejarah.
Tuladha
: Jaka Tingkir, Damarwulan, Amir Hamzah, lsp.
C.
Unsur
Ing Dongeng
Ana ing
sajroning dongeng ana unsur sing kang mbangun crita yaiku unsur intrinsik. Unsur
intrinsik ing sajroning crita yaiku :
1.
Tema :
Temane apa, apa isih laras karo kaanan saiki.
2.
Tokoh :
Paraga sing ana ing jroning crita.
3.
Latar :
Kapan dumadine crita, papan dumadine crita.
4.
Konflik :
Masalah kang diadhepi paraga utama.
5.
Amanat :
Piwulang apa sing bisa dijupuk saka crita sing diwaca.
D.
Tatacara
Mendongeng
1.
Migunakake tembung-tembung sing gampang
dipahami.
2.
Migunakake intonasi suara kang pas.
3.
Migunakake mimik wajah kang pas.
4.
Bisa uga migunakake alat peraga kang
gampang digunakake.
5.
Migunakake obahing tangan kang dipaske
kaliyan suasana kang di critakake.
Tuladha
Tuladha
Fabel
1. Meri
Kang Gawe Cilaka
Kacarita ing sapinggire
desa ana sawijining pitik. Uripe sarwa kecukupan amarga sing ngingu seneng
marang ingon-ingon. Saben esuk dipakani jagung, dene kuthuke dikepyuri menir.
Si kuthuk rumangsa uripe enak kepenak. Urip diingu wong, mangan kari mangan,
dolan kari dolan, turu kari bali ing kandhange. Wayah esuk kulawarga pitik metu
saka kandhang. Si kutuk ngetutake babone, metu kandhang banjur mlaku-mlaku
dolan. Dolane ora adoh-adoh, mung sakiwa tengene omahe.
Samangsa si kuthuk wis
kesel mlaku, nuli ngaso sawatara. Ngasone ing ngisore awake babon, golek anget.
Ana sing nangkring ing duwur gegere babon. Bareng wayah esuk gumanti dadi awan,
hawane krasa panas sumelet.
“Panas-panas kaya ngene
enake dolan menyang pinggir kali.” Clathune kuthuk mbarep marang adhi-adhine.
“Arep dolan menyang
pinggir kali? Aja-aja dolan mrana-mrana!” Pamenginge si babon marang
anak-anake.
“Lha ngapa kok ora
oleh?” Si Khutuk miterang.
“Ora ilok le, pokoke
kowe manut bae karo aku.”
“Arep deleng kali saka
kadohan bae kok Bon.” Ucape kuthuk ngarepe babon.
“Ya takparengake, ning
sing ati-ati ya, aja kumawani dolanan banyu” mengkono anggone si babon aweh
piwelingan.
Sawise ing cedhak kali
kuthuk-kuthuk weruh si meri lagi enak-enak ciblon ing tengah kali. Banyune
katon anteng, bening lan seger. Meri lagi nglangi mrana-mrene. Sikile ipik-ipik
ing banyu. Sanajan nyilam nyilem awake meri ora teles. Weruh solah bawane meri
sing sarwa nyenengake ati banjur tuwuh rasa irine si kuthuk, banjur
ngajak-ngajak marang adhi-adhine.
“Ayo podha adus kali.
Kepenak panas-panas ngene ciblon ing banyu sing bening kae.”
“Ah, aku wedi kan
durung tau adus ing kali. Mengko yen kelep piye?” Wangsulane si kuthuk ragil.
“Rasah wedi-wedi yen
kelep ya kari njumbul. Tenang bae kan ana aku. Dene adhi-adhine manthuk-manthuk
nyarujuki panemune kakange. Nalika arep njegur kali, dumadakan si babon teka.
“Aja le, aja! Aja
tiru-tiru si meri. Kowe kabeh ora keno iri marang kabisane si meri. Kabeh titah
ing ngalam donya iki wis diparingi kabisan dhewe-dhewe dening Gusti Allah SWT”
Si babon nerangake.
Dikandhani si babon,
kuthuk-kuthuk padha manthuk-manthuk, ora ana sing wani mbantah.
“Wis ya Le, kowe
daktinggal ndisik, ibu arep nemoni bapakmu, ana sing perlu dirembug.” Si babon
mungkasi celathu.
Mangga-mangga bu,
“Swarane kuthuk muni bebarengan. Sapungkure babon lunga, kuthuk mbarep ora
nuruti si babon. Dheweke pancen wangkal.
Dheweke nyoba njegur
ing kali, adhi-adhine ora ana sing wani menggak amarga wedi dithothol.
Byuurrrr…kecipik-kecipik. Awake pancen bisa kumambang, nanging amarga cekere
ora keno kanggo ngibeki banyu, dheweke malah katut ilining banyu, adhi-adhine
panic lan padha pating crowet bingung. Krungu swara pating crowet saka pinggir
kali, si babon marani sumbere swara.
“Aja-aja anak-anakku
dipangan lingsang.” Batine si babon. Langsung bae si babon makjranthal mlayu
banter.
Tekan pinggir kali “
Ana apa? Ana apa? Ana apa, Le?” Si kuthuk ragil karo nangis matur.
“Anu, anu bu. Wau si
mbarep nglangi nanging banjur katut ilining toya, trus ical.”
Si babon mung bisa
nangis senggrukan awit banget gelane ora bisa aweh pitulungan marang anake.
Banjur kewetu ucape, “O alah Le, Le. Kowe kok ora manut-manut marang dawuhe
ibu. Coba yen manut.” Si babon ora neruske omonge mergo wis ora kuwat ngampah
perihe ati ditinggal anak kang banget ditresnani.
Amanat
:
Ing
donyo aja ngasi meri marang kabisane wong liyo. Sukuri apa sing wis di
paringake Gusti Ingkang Kuasa marang awake dhewe, lan dadi anak aja mbantah
pituture wong tua marang dhewe, luwih-luwih pituture ibu.
2. Kancil
Karo Si Gembong (Gembong Nyemplung Sumur)
Ing
sawijining alas kang dikuwasani Macan Tutul. Bareng Macan Tutul mati, sing
nggenteni dhampar kalungguhane anake sing diarani Gembong. Gembong iku watak
wantune beda banget karo bapake sing jembar segarane, seneng ngayomi, gawe
senenge kewan alas liyane. Gembong iku macan sing adigang adigung, senengane
ngendelake kekuwatane, karosane lan panguwasane. Bareng wis dadi ratuning alas,
kabeh penjaluke kudu dituruti. Yen ana sing nglawan bakal dipateni.
Gembong
nggawe pranatan, kanggo mangane saben minggu, kabeh kewan ing alas iku kudu
setor panganan marang ratune. Yen gilirane bangsa sapi ya setor sapi, yen
bangsa kidang ya setor kidang. Kahanane alas dadi sepi. Akeh kewan sing padha
ngungsi amarga wedi. Apamaneh yen lagi tekan ing gilirane. Bih, turu ora bisa
turu, arep metu golek pangan ati sarwa wedi.
“Cil, Aku tulungana. Atiku sumpeg lan
bingung, tansah ketir-ketir ora bisa jenak. Ing omah bingung, metu saka leng
tansah was sumelang,” mengkono layange Truwelu marang Kancil. Pancen minggu iki
gilirane Truwelu kudu setor marang ratune. Pikirane wis judheg, mula banjur
gawe layang marang Kancil, senajan durung gelem blaka apa satemene kang
kedaden.
“Ana
apa ta, Lu. Aku dadi bingung karo kowe ki. Wingi kirim layang jare atimu kari
samenir. Saiki bareng taktakoni, kok malah padha meneng bae. Ora gelem kandha
apa-apa. Malah kae akeh sing padha mewek,” kandhane Kancil rada mangkel, sebabe
truwelu-truwelu iku padha meneng bae. Ora ana sing blaka suta, malah akeh sing
padha mingseg-mingseg.
“Hik..hik…Hu..huu...
huuuaaaa! Piye iki Cil. Tulungana bangsaku ya, Cil,” kaya bendhungan jebol,
tangise ambrol. Sebab sing tuwa nangis, truwelu sing cilik-cilik ya padha melu
nangis, mbrebegi kuping. Kabeh padha mewek karo nyebek-nyebek, elek banget.
“Haaa,
haaa, haaa.. hua, haaa, haaa! Jabang
bayiik! Woalah Lu..Lu. lha kok lucu ta kowe kuwi. Rupamu kuwi wis elek. Lha kok
malah anak bojomu mbok jak mewek kabeh.. wo alah..alah..” Kancil ngguyu
kekelen, nganti senep wetenge.
Krungu
Kancil nangis, tambah banter tangise Truwelu, sebab rumangsa Kancil ora gelem
mitulungi. Kancil dianggep mung arep ngenyek bae.
“Husst!
Meneng! Nek ora padha meneng, tak tinggal mulih, lo!” cep klakep kaya orong-orong kepidak, tangis sing
mbrebegi kuping mau mandheg. Sepi mamring.
“Wis
saiki kandha, aku ora nduwe wektu akeh. Aku ana undhangan ing liya panggonan!”
Akhire
Truwelu crita blaka suta, yen minggu iku gilirane setor rakyate marang Gembong.
Nanging ora mentala, arep nyerahake awake dhewe, kok wedi karo kukune macan
sing lincip-lincip iku.
“Woalah..alah..
iku ta perkarane. Wis ngene bae. Sapa sing kokpilih ora dadi masalah. Mengko
takgolekake carane. Sesuk sakdurunge budhal ing kratone Gembong, mampira
omahku. Mengko taktuduhi carane,” kandhane Kancil nglegakake atine Truwelu.
Sesuke
si Plangka, anake Truwelu sing paling kendel lan landhep pikire budhal menyang
kratone Gembong. Ora lali banjur mampir ing omahe Kancil. Tekan omahe Kancil
banjur dikandhani carane bisa uwal saka Gembong. Ora mung iku bae nanging uga
kepengin melehake Gembong sing sapa sira sapa ingsun, adigang lan adigung iku.
Sauntara
iku si Gembong lagi lungguh jegrang ing ngarep omahe sadhuwure jurang.
Bola-bali ndeleng dalan, sedhela-sedhela ngremesi wetenge sing wis
nginthir-inthir njaluk isi. Hmmwwwoooah.. bola-bali gerone gawe giris wedi
kewan-kewan sing kerungu.
“Tulung..tulung
Pak Gembong..” Plangka ngagetake si Gembong. Rasa luwe sing mau ditahan sakala
kaya ilang. Apamaneh weruh si Plangka sing wulune pating gedhuwal, kaya mari
kerah. Awake beset-beset gudras getih.
“Hmmwwwoooaaah..!
ngaget-ngageti bae! Ora weruh ratumu lagi luwe.. Hmmwwwoooaaah..!”
“Ngapunten,
Pak.. kula diutus Bapak.. setor awak kula niki. Kalih sedherek kula..”
“Hmmwwwoooaaah..!
lha endi..dulurmu?”
“Ngaten,
Pak Mbong. Wau kula tiyang sekawan. Lemu ginuk-ginuk, mesthi eca nek didamel
sate. Teng tengah dalan, dicegat kalih si Gembing. Macan sekti, sing terose
sedulur sampeyan. Kula saged mlajeng, ning sedulur kula..hik..hik..”
“Hmmwwwoooaaah..!
sapa iku Gembing?!”
“Sanjange
sedulur kembar Sampeyan. Niki nek Sampeyan badhe nadhah kula, sumangga. Ning
nggih gluprut cakar kalih getih awak kula,”
“Hmmwwwoooaaah..!
ora sudi! Luweku ilang, ngerti! Aku ora nduwe sedulur kembar. Aku ki anak
tunggal saka Bapak Macan Tutul. .. Hmmwwwoooaaah..!” manas ati si Gembing iku.
“Lho,
Sampeyan ajeng napa? Nglawan.. wah empun, Pak! Si Gembing niku siyunge
mingis-mingis, kukune dawa boten nate dikethoki, playune buanter.. sumbare si
Gembing ngeten.. Endi ratumu Gembong sing bodho lan seneng umuk kae.
Dakkremus-kremuse nek nganti maju rene!”
“Hmmwwwoooaaah..!
kowe malah ngelokna aku! Wis aja kakehan rembug. Terna aku marang si Gembing,”
kaya dikilani dhadhane Gembong, krungu tembunge Plangka sing ngabangake kuping
iku.
Akhire
si Gembong manut karo si Plangka. Tekan sumur tengah bulak si Plangka mandheg
sajak wedi.
“Hmmwwwoooaaah..!
Endi Ka? Kowe kok kaya wedi ki piye? Ana aku, aja kuwatir!”
Si
Plangka nuding nang jero sumur. Ning terus ethok-ethok wedi lan nggandhuli
buntute si Gembong. Amarga krasa keri lan risi, matane mendeliki si Plangka.
Gembong ngungak ing jero sumur. Banyu sing bening iku dadi kaca pangilo.
Gembong gero, sing nang jero sumur ya gero. Gembong ngisis siyunge sing nang
jero sumur mengkono uga.
“Hmmwwwoooaaah..!
mati kowe !” kandhane Gembong karo nubruk ayang-ayang ing jero sumur sing jeru
iku.
Byuuoorr
! macan gedhe iku kecemplung sumur. Plangka batine surak seneng. Ora suwe
Kancil karo kewan-kewan liyane padha teka. Gembong bengak-bengok sebab ora bisa
mentas. Njaluk sepura karo kabeh kewan. Ora bakal sombong lan angkuh. Ora bakal
ngandelake dumeh gedhene, lan dumeh kuwasane.
Amanat
:
Ngadepi musuh kang luwih digdaya
kudu migunakake akal tinimbang okol.
Tuladha
Mite
1. Nyai
Roro Kidul
Ana
sawijining wektu nalikane Kerajaan Pajajaran kanti Raja Prabu Siliwangi
anduweni cerita kang mbungahake marang sekabehe wae kang pada sinau bab sejarah
Prabu Siliwangi. Raja ana ing tlatah Pajajaran iku ora mung nduweni permaisuri
ananging ugo nduweni selir kanti cacah 7 wanita kang ayu.
Singkat
cerita Prabu Siliwangi anduweni keturunan saka permaisuri kang awujud bocah
wadon kanthi jeneng Putri Lara Kadita kang tegese wong wadon kang ayu (wanita
yang cantik jelita).
Sawise
Putri Kadita nambah umur lan katon bocah wadon kang ayu soho welas asih marang
sepodho-podho banjur para selir ngroso iri lan wedhi yen piyambake pada
kasisihna saka welasane Prabu Siliwangi. Para selir kang cacah pitu mau pada
rerembugan kanggo anggawe ciloko permaisuri lan putrine yoiku Putri Lara
Kadita.
Putri
Lara Kadita lan ibune digawe santet saka para selir Prabu Siliwangi kanthi
wujud loro kulit ana ing sekabeh awak lan rai. Ana ing pengaruh sihir para
selir ugo Prabu Siliwangi akhire ngusir Putri Lara Kadita lan Ibune saka keraton
Kerajaan Pajajaran mergo kuwatir yen penyakit Lara Kadita lan Ibune dadi nyebar
lan nular ana ing tlatah keraton.
Ana
ing crita Putro Lara Kandita lan ibune ninggalake Kerajaan Pajajaran. Ana ing kahanan
iki, Putri Lara Kadita lan ibu tindak tanpa ana tujuan kang jelas. Diceritakake
permaisuri kapundut Gusti Ingkang Kuasa ana ing pengembaraan, sawentara Putri
Lara Kadita nglanjutake lakune menyang sisih kidul nganti teka menyang gunung
ing pinggir segoro. Amarga kesel banget, Putri Lara Kadita ngaso lan keuron ana
ing gunung pinggiran segoro.
Wektu
tilem piyambakipun ngimpi ketemu karo "Wong suci" sing maringi
pitutur supaya putri ngresiki awake dening nyemplung menyang segara kanggo
njaluk marasake awake saka penyakit, ugo mulihake rupa ayune, saha kanggo
nduweni kekuatan ampuh kanggo males wong kang anggawa uripe dheweke sengsara
kaya mengkono.
Nalika
tangi, tanpa mangu Putri Lara Kadita Langsung ambyur menyang tengah segoro
kanti ombak kang gedhe, lan nglelebke nganti dhasar saka Segoro Kidul. Ngimpi
dadi kasunyatan. Saliyane mbalek maneh fisik ayune, Putri Lara Kadita uga
diwenehi kakuwasan adikodrati lan pati. Nanging, putri kudu tetep mbaureksa ana
Segoro Kidul. Wiwit iku banjur diarani minangka Nyi Roro Kidul dumugi nganti
tumeka saiki.
Amanat
:
Aja
iri marang wong liyo, lan Sabar ingkang ngadepi cobo sangking Gusti Ingkang
Kuasa.
Tuladha
Legenda
1. Legenda
Kutha Surabaya
Ing Jaman semana garwa
prameswari Majapahit (garwane prabu Brawijaya) nalika siram ing taman bebarengan
karo para sisihane panggedhe Majapahit, dumadakan ilang musna. Majapahit geger.
Prabu Brawijaya banjur ngutus Sungging Prabengkara nggoleki garwane sang prabu.
Ing tengan dalan sungging dipethuki Nabi Khudur lan diparinggi katranan yen
Prameswari Majapahit mau wis seda dishusta dening iwak sura lan baya.
Iwak sura lan baya
nalika andhusta Prameswari Majapahit mau apengawak manungsa, Nabi Khidir banjur
mundhut pirsa marang kekarone kepriye larah-larahane dene wong loro mau
andhusta lan mateni Prameswari Majapahit nalika didangu dening Nabi Khidir
kekarone padha banjur tutuh-tinutuh awit padha ora rumangsa dosa, jalaran
anggone mateni Prameswari mau saperlu mung kanggo lebong weteng.
Sing ngajak-ajak
andhusta lan mateni Prameswari Majapahit kuwi iwak sura (dene baya mung melu ngobyongi
wae), nanging sura ora gelem ngakoni dosane sakteruse banjur tuwuh pancakara
antarane iwak sura karo baya. Perange iwak sura karo baya ora ana ing dharatan
nanging ing kali. Kaya mangkono trajange sura lan baya anggone pdha gelut.
Loro-lorone padha kuwate, ora ana sing kalah ora ana sing menang. Wong loro
padha keket olehe gelut saengga awor dadi siji. Wusanane, amarga wis ginaris
dening sing gawe urip, sura lan baya banjur musna tanpa lari.
Sakmusnane sura lan
baya, Ratu Jenggala tumendhak ing sapinggire bengawan. Sri Naranata andangu
marang kawulane saperlu mundhut pirsa mula bukane wong-wong mau padha ana ing
sapinggire bengawan. Kahanan kang kaya mangkono iku Sri Naranata banjur
ngendika, “mbesuk yen ana rejang jaman papan kene bakal takjenengake SURABAYA.”
Amanat
:
Sapa
anggone wong kang gawe luput, mula kudu wani ngakoni.
2. Legenda
Kutha Banyuwangi
Ing
jaman riyen wonten tlatah Jawa Timur gesang Raja lan Permaisuri ingkang sami-sami tresna.
Kados pundikemawon permaisuri menika ugi anggadahi paras engkang ayu lan gemati
dening keluargi. Gejaba menika piyambake ugi setiya sanget dening garwanipun.
Wonten
sawijining dinten, Raja nduwe pangangkah
kesah datheng ngalas konjuk berburu menjangan utawi sangsam. Raja banjur bidhal kanti rencangi para pengawale.
Saksampune
dangu wonten ngalas, Raja banjur kondur datheng kraton. Permaisuri bungah
sanget nalika ningali Raja kondur.
Permaisuri
caos pirsa dateng Raja menawi sakjroning Raja kesah wonten tami saking keraton
sanes. Nanging nalikaning Raja badhe
memoni tamu punika, dumadakan Raja
mireng menawi tamu kesebat akrab sanget dening Permaisuri. Kedadean
menika anggawe Raja duka uga cemburu lan
nuduh Permaisuri sampun selingkuh kaliyan tamu punika. Permaisuri mitadosaken
Raja menawi punika mboten leres.
Nanging
Raja tetap mboten percaya marang Permaisuri. Sinambi nangis banjir eluh
Permaisuri criyos: “Rama, kula kersa mbuktikaken menawi kula mboten salah, Kula
badhe nyemplung wonten kali wingking keraton, menawi mangke toya kali punika
mambu busuk, nandake tuduhan Rama dateng kula menika leres. Nanging, menawi
toya kali punika wangi, nandake tuduhan dening kula mboten leres, “wilujeng
tilar Rama”. Sakwise kedadean kesebat, kali ing sak wingkinge keraton mambu
wangi. Sangking kedadean niku kali panggen tilaripun Permaisuri punika
dipunsukani nami “BANYUWANGI”.
Amanat
:
Ojo nuduh marang wong liya tanpa
ana buktine.
Tuladha
Sage
1. Jaka
Tingkir
Jeneng
asline yaiku Mas Karebet, putra saka Ki Ageng Pengging. Jeneng mau, asale saka
bapakke nanggap wayang beber ngepasi laire Jaka Tingkir. Nalika Mas Karebet
umur sepuluh taun, Ki Ageng Pengging diukum pati, merga dituduh mbrontak saka
Kesultanan Demak. Ora sawetara suwe ibune uga seda. Banjur Mas Karebet dipek
anak dening Nyi Ageng Tingkir. Dheweke pamit marang Nyi Ageng Tingkir saperlu
meguru.
Mas
Karebet nyinau ilmu agama. Dheweke meguru marang Sunan Kalijaga, banjur meguru
maneh menyang Ki Ageng Sela. Dening Ki Ageng Sela, diaku anak lan digandeng
sedulurke karo putu-putune yaiku Ki Juru Martani, Ki Ageng Pemanahan Lan Ki
Panjawi. Jaka Tingkir lunga menyang Kasultanan Demak Bintoro. Ing Demak,
dheweke mangggon ing omahe Kyai Gandamustaka (pamane Jaka Tingkir) kang dadi
lurah ganjur (ngurusi mesjid). Dening Sultan Trenggana, Tingkir diangkat dadi
lurah wiratamtama.
Ing
sawijining dina, Kesultanan Demak nganakake sayembara milih prajurit. Tingkir
kang diutus mbiji. Ana salah sijining calon prajurit kang rupane ala senengane
pamer lan umuk, arane Dadungawuk Jaka Tingkir kang ora seneng marang calon
prajurit iku banjur nguji kasektene, tanpa dinyana, Dadungawuk tiwas sanalika.
Marga saka prastawa iku, Tingkir banjur ditundung saka Demak
Jaka
Tingkir banjur meguru marang Ki Ageng
Banyubiru, Tingkir diwenehi lemah kang bisa ndadekake dheweke bisa katampa
maneh ing Demak Bintoro. Saka Banyubiru Jaka Tingkir mangkat menyang Demak
dikancani dening muride Ki Ageng Banyubiru kang aran Mas Manca, Mas Wila, lan
Ki Wuragil.
Rombongane
Jaka Tingkir ngliwati kali Kedung Srengenge nganggo getek Kyai Tambak Boro. Ing
tengahing kali, rombongane Jaka Tingkir dicegat siluman baya. Kekarone adu
kasekten, baya-baya padha kalah, banjur aweh pambiyantu marang rombongane Jaka
Tingkir nganti tekan sebrange kali.
Tumekane
ing Demak, Jaka Tingkir ngeculake kebo kang wis dileboni lemah ana kupinge lan
digiring menyang lapangan. Kebo mau ngamuk ora karuan. Lan ora ana kang bisa
ngadepi polahe. Sultan Trenggana kelingan marang kasektene Jaka Tingkir, lan
ngutus prajurit supaya Jaka Tingkir bisa ngrampungi ontran-ontran mau. Ora
angel anggone Jaka Tingkir ngalahake kebo mau. Marga saka tumindake, Sultan
Demak ngangkat Tingkir dadi Lurah Tamtama maneh.
Kasektene
Jaka Tingkir, ndadekake dheweke dadi bupati Pajang lan ganti jeneng dadi
Adipati Hadiwijaya. Duwe bojo Ratu Mas Cempaka, putri saka Sultan Trenggana.
Sawuse Sultan Trenggana seda ing taun 1546, putrane kang aran Sunan Prawoto
ngganteni dadi ratu, ananging tiwas ing tangane Arya Penangsang kang isih
kapetung sedulur saka Jipang. Aryo Penagsang uga mateni Pangeran Kalinyamat
(putra mantu Sultan Trenggana kang dadi bupati Jepara).
Arya
Penangsang ngirim utusan kangggo mateni Hadiwijaya ing Pajang, Ananging tekan
Pajang utusane Arya Penangsang malah diladeni kanthi becik lan diwenehi hadiah.
Ratu Kalinyamat njaluk Hadiwijaya supaya mateni Arya Penangsang, Ananging merga
isih ana gandheng sedulur Hadiwijaya rumangsa pakewuh yen mateni kanthi cara
terang-terangan.
Mula
dheweke nganakake sayembara. Sapa kang bisa mateni Arya Penangsang, tanah Pati
lan Mataram dadi duweke. Ki Ageng Pemanahan lan Ki Panjawi melu sayembara mau.
Lan kang bisa niwasake Arya Penangsang yaiku Ki Juru Martani (ipene Ki Ageng
Pemanahan).
Sawuse
prastawa ing taun 1549 kasebut, Ratu Kalinyamat menehake Keraton Demak marang
Hadiwijaya. Pusate dipindah ing Pajang lan Hadiwijaya dadi ratu kang
sepisanan.Sultan Hadiwijaya uga ngangkat Mas Manca dadi patih kanthi gelar
Patih Mancanegara, banjur Mas Wila lan Ki Wuragil didadekake menteri kanthi
pangkat ngabehi.
Ki
Panjawi antuk hadiah tanah Pati kanthi gelar Ki Ageng Pati. Ananging Ki Ageng
Pemanahan isih nunggu merga Sultan Hadiwijaya ora age-age menehake tanah
Mataram. Nganti taun 1556, tanah Mataram isih ditahan dening Hadiwijaya. Ki
Ageng Pemanahan pakewuh arep jaluk marang Hadiwijaya. Sunan Kalijaga kang
ngerti kahanan mau, coba nengahi. Alesane Hadiwijaya ngenani hadiah tanah
Mataram iku, amerga dheweke was sumelang krungu ramalane Sunan Prapen yen ing
Mataram arep lair keraton kang bakale ngasorake Pajang.
Sunan
Kalijaga mbujuk Hadiwijaya supaya netepi ing janji. Lan Pemanahan uga wajib
sumpah prasetya mring Pajang. Ki Ageng Pemanahan jejuluk Ki Ageng Mataram, lan
wajib ngadep mring Pajang.
Ki
Ageng Pemanahan peputra Sutawijaya, kang ngganteni dheweke sawuse seda. Mataram
ing tangane Sutawijaya saya makmur. Ananging Sutawijaya ora gelem menehi
laporan uga ora gelem bayar pajek mring Pajang. Ing taun1582 Raden Pabelan
(ponakane Sutawijaya) gawe geger ing taman kaputren Sekar Kedaton( anakke
Hadiwijaya), Pabelan diukum pati, lan ramane kang aran Tumenggung Mayang
disingkirke menyang Semarang. Ibune Pabelan (adhi saka Sutawijaya) njaluk
pitulungan marang kangmase. Sutawijaya ngirim utusan supaya bisa nylametake
Tumengggung Mayang saka paukuman. Tumindake Sutawijaya dianggep luuput dening
Hadiwijaya, banjur Pajang nyerbu Mataram. Perang mau dimenangake dening pasukan
Mataram. Sawuse kalah perang, Hadiwijaya kondur neng Pajang, nandang gerah,
banjur seda lan disarekake ana ing Desa Butuh, Sragen.
Ana
ing kraton, Lurah Ganjur langsung sungkem marang Sultan Demak lan nyuwun
ngapura. Nanging Sultan Demak ngendika yen piyambake kesengsem karo Jaka
Tingkir, lan ngangkat Jaka Tingkir dadi lurah prajurit pratama.
Ing
sawijine dina, Sultan Demak perlu nambah 400 prajurit tamtama. Calo-calon lurah
mau kudu wong sing kuwat, lan sigap. Ing pendapa Kraton Demak dibuka lamaran
kango ndaftar prajurit tamtama. Salah sijine kang ndaftar yaiku Dadungawu.
Dheweke jejaka saka desa sacedhake Kraton Demak. Praupane medeni, kumisi dawa,
kurang tata krama, lan suba sita. Nanging Dadungawu ing desane terkenal dadi
uwong kang kebal marang kabeh jenise gegaman, lan uwong kang sakti mandraguna.
Meruhi
Dadungawu kang duweni sipat kang kaya ngono, Jaka Tingkir krasa ora seneng.
Terus Jaka Tingkir nantang Dadungawu. Karo Jaka Tingkir, Dadungawu diuji
nganggo sada kang ditujes karo godhong suruh. Ana ing tantangan mau, Dadung awu
kalah lan dadi patine.
Sultan
Demak kang mireng kabar mau nesu, geneya uwong kang ora salah kok dipateni.
Jaka Tingkir kang rumamgsa salah, budhal saka Demak lan ngumbara saparan-
paran. Jaka Tingkir tekan ing Desa Butuh lan maguru marang Ki Ageng Butuh.
Sawise ilmu kang diduweni karo Ki Ageng Butuh wis diajarake kabeh marang Jaka
Tingkir, dheweke didhawuhi supaya bali ngabdi marang Demak.
Ing
alun-alun Kraton Demak ana kedadeyan kang medeni. Yaiku ana kebo kang lagi
ngamuk ora ana prajurit apa dene uwong biyasa kang bisa ngalahake kebo mau.
Sultan kang mirsani yen Jaka Tingkir ana ing pingir alun-alun, ngutus marang
prajurite supaya mrentah marang Jaka Tingkir dikon ngalahake kebo mau. Jaka
tingkir kang wis duweni ilmu kang akeh saka Ki Ageng Butuh, langsung maju ing
tengah alun- alun lan dheweke gampang wae anggone ngalahake kebo mau.
Sultan
Demak kang mirsani sekabehane, langsung dhawuhi Jaka Tingkir supaya sowan. Ana
ing Kraton Demak, karo Sultan Demak kabeh salah kang wis tau digawe karo Jaka
Tingkir dingapura, lan dheweke diangkat dadi lurah prajurit tamtama. Kanggo
tandha pasrah marang Sultan Demak, Jaka Tingkir ngowahi kabeh sikape kang ala.
Lan dadi lurah kang apik, tanggung jawag, pungkasane Jaka Tingkir dadi putra
mantune Sultan Demak.
Amanat
Yen
nduwe janji kudu ditetepi. Yen salah kudu wani ngakoni. Yen nduwe sifat ala
kudu diubah.
Note :
Dongeng
terdiri dari beberapa jenis. Menurut Thomson yang dikutip Danandjaja (2007:
86), “Jenis-jenis dongeng ke dalam empat golongan besar yakni. (1) dongeng
binatang (animal tales), (2) dongeng biasa (ordinary folktales), (3) lelucon
dan anekdot (jokes and anecdotes), (4) dongeng berumus (formula tales)”.
Danandjaja
(2007: 86), “ Dongeng binatang adalah dongeng yang ditokohi binatang peliharaan
dan binatang liar, seperti binatang menyusui, burung, binatang melata
(reptilia), ikan, dan serangga. Binatang-binatang itu dalam cerita jenis ini
dapat berbicara dan berakal budi seperti manusia”.
Danandjaja
(2007: 98), “Dongeng biasa adalah jenis dongeng yang ditokohi manusia dan
biasanya adalah kisah suka duka seorang”. Di Indonesia dongeng biasa yang
paling populer adalah yang bertipe Cinderella. Dongeng biasa yang bertipe
Cinderella di Indonesia ada banyak. Di Jawa Tengah dan Jawa Timur misalnya
adalah dongeng Ande-ande Lumut dan Si Melati dan Si Kecubung, di Jakarta Bawang
Putih dan Bawang merah, dan di Bali I Kesuna Ian I Bawang.
0 komentar:
Posting Komentar